Tuesday, January 29, 2013

Kerja Halal


As salam semua.
yeayy! sora aku da kembali pada asal.
sora normal. sora yang paling sedap aku rasa. haha!
okeh, bukan tu topiknya.
entry kali nih pasal keja halal.
dan aku rasa ni antara entry panjang.
so, aku tau korang bosan,.
camna eh nak hilangkan bosan korang masa baca?
aku plan wat part 1 ngan part 2 la. haha!
lagi la korang bosan.
tapi bialah. entry aku, blog aku okeh. lalalalaa…

idea entry ni dapat bila ada makcik datang mai umah semalam.
terkejut aku orang mai umah. 
terus berdesup aku masuk dapuq.
nak hidang air kat dorang.
disebabkan mai tengahari, 
so aku hidang air bandung ais la kan.
tapi.. umah aku takda ais. haha!
gigih tag kat fesbuk sepupu aku yang umah dy sebelah ja.
dengan harapan dy ada. sebab dy jual aiskim mesia.
alhamdulillah. ada ais.
so, aku hidang air bandung la kat depa. hehe!
okeh, entry intro da panjang. 
bosan salwa! orang bosan! haha.

baik-baik. alkisahnya begini.
makcik tu mai, actually kawan mak aku.
dy mai nak merisik. wahaha! 
okeh, itu TIPU.
takla, dy saja mai ziarah sebab teringat kat mak aku.
so, dalam sembang-sembang tu,.
mak aku kenalkan aku ngan dowang.
sebab dowang takpenah jumpa or nampak aku. sedih!
over hang nih salwa! haha. 
tak kisah la penah jumpa ke tak,
tapi pesanan makcik tuh yang menarik.
dy kata “abeh belajaq, cari keja elok-elok. keja halal.
keja yang busy sket takpa, asal berkat. keja yang susah takpa,
keja yang gaji rendah pun takpa, janji rezeki bersih.
rezeki tu yang jadi darah daging. tu penting.”

aku senyum. 
sebab aku paham apa yang dy nak sampaikan.
makcik tu cakap camtu sebab dy sedih bila cerita pasal anak dy.
aku bukan nak cerita aib orang, 
tapi nak kita sama2 renungkan.
amik jadi pengajaran. jadi panduan. 
jangan sia-siakan.
anak dy asalnya keja bagus, 
promoter jual keta besar dengan toyota.
tapi sebab kawan, nak hidup mewah, nak kaya cepat.
dy bergaul dengan orang2 yang mewah jugak.
awal2 memang dy ingat anak dy mewah, 
sebab duit komisen jual keta mahal.
ye la, jual keta mahal, komisen tinggi.
so, sebulan dapat jual 3-4 biji keta mahal, 
memang banyak la komisen dy.
tapi, lama-lama perangai anak dy pelik, 
asyik duk umah ja, malas nak g kerja.
lepas makcik tu siasat, rupanya anak dy amik ice.
duit gaji abes tuk beli ice.
korang tau kan ice tu apa? its kind of drug. hohoo~
so dipendekkan cerita, bla.. bla.. bla..
anak dy sekarang still isap ice. malas kerja.
kalo kerja, mesti ada ponteng, 
ada sampai tahap kena buang keja
dan now menganggur. sebab ice tu, dy malas nak keja.

tu yang dy bagi nasihat kat aku,
suh cari kerja yang elok. halal.
itu betul. keja halal. banyak keja halal.
pengaruh rakan sebaya tu kena jaga.
manusia senang ikut pengaruh kawan.
dan aku sendiri mengaku, 
aku jenis yang cepat terpengaruh.
so, cari kawan yang boleh bawak pengaruh baik.
baik dari segala aspek.
ya, susah. akan dikata memilih kawan pulak kan?
tapi, memilih kawan memang suma orang buat. 
kita ja yang tak sedar.
ko rasa ko tak serasi dengan orang A, 
ko akan terus kawan ke ngan si A?
kawan memang kawan, tapi tak rapat. kan?
sama jugak konsepnya kat sini.
kita berkawan. dan mengenali kawan.
kawan yang kita rasa serasi,
secara automatik kita akan rapat dengan dy.
kawan yang kita serasi la, 
kawan yang akan kita cari selalu. kan?
so, cari keja yang halal. yang rezeki bersih.
kawan yang bersih. kawan yang pengaruhnya baik.


till then,
addiossaa__


p/s : maap kalo rasa aku ntah apa-apa. tapi ini belog aku okey.
so, suka hati lah! hahaha. takla. maap kalo korang rasa aku salah.
mintak dimaafkan dan perbetulkan mana yang kata-kata aku salah eh. peace ! (^_^)Y

p/ss : aku boleh menulis novel tak? ada gaya tak? haha! Smile with tongue out.


No comments: