Sunday, January 13, 2013

.bunga lavender.


Assalamualaikum.
apa kabar lavenderian ku sekalian...
moga sihat sentiasa yea.

entry pasal bunga lavender.
sebenarnya, kawan aku penah sebut pasal bunga.
bila sembang pasal bunga dan pengertiannya.
wat aku terpikir.
kata-kata kawan aku yang wat aku terpikir.

direct to the ampang point.
aku suka bunga lavender.
yang kita paham, bunga lavender takda kat Malaysia.
hanya tumbuh di negara yang beriklim sejuk.
dan opkoslah kat obersea.

aku suka bunga lavender.
first, sebab wangi.
second, sebab warna purple
third, sebab mahal tapi tahan lama
fourth, sebab susah nak jumpa

first time dapat bunga lavender masa darjah 6.
pergi trip ke cameron highland.
kawan beli, then bagi kat aku satu batang.
tanda persahabatan katanya.
suma budak perempuan dalam kelas dapat.
tanda kenangan sebelum kami UPSR.

masa tuh, aku rasa best.
sebab wangi. plus feberet kale aku dari dulu sampai sekarang, ungu.
tapi, aku tau mahal. sejambak bole sampai RM100++.
mahal, atas sebab susah nak jumpa. 
import direct from oversea.

tapi, malangnya aku da jatuh hati kat bunga lavender.
takleh ubah. sampai sekarang.
aku penah beli 5batang, dengan harga RM35.
beli kat cameron highland. masa praktikal diploma dulu.
dan berjaya tahan sampai seminggu. still tetap wangi sampai dy layu.

kawan aku cakap, bunga yang kita suka melambangkan diri kita.
aku gitau dy yang aku suka bunga lavender.
dan aku gtau sebab apa aku suka bunga tu.
dan kawan aku nilaikan.
"ko suka lavender sebab mahal dan susah nak dapat.
sebab tu sampai sekarang ko single, 
sebab ko mahal dan ko susah tuk didekati.
mahal dalam makna kata hanya orang yang betul berusaha je yang dapat ko.
orang bersungguh-sungguh nak kenal ko je, yang akan usaha tuk dekati ko.
so, ko memang special. hanya orang yang ada usaha yang lebih jek dapat hati ko"

tetiba aku terpikir,
mahal sangatkah aku?
aku taksempurna. aku takcantik.
aku taksopan macam perempuan lain.
gelak besar. langkah besar.
lasak. cakap takberalas.
benda tu wat aku mahal?
heh. tipu je kot.

meh kenal sikit ngan bunga lavender nih.







Penampilan bunga lavender (Lavandula angustifolia) memang amat menarik. Bunganya berwarna ungu kecil-kecil dan mengeluarkan aroma wangi. Bunga ini sering digosok-gosok ke tubuh untuk mengelakkan gigitan nyamuk. Seperti layaknya zodia, lavender juga mengandungi linalool. 

Lavender, dengan khasiat aromatik alaminya dikenal sebagai salah satu dari dua belas minyak esensial dalam aromatherapi. Kandungan pemulihnya digunakan untuk menyeimbangkan tingkat kelembaban di kulit, sekaligus menyejukkan dan menghaluskannya.


Aroma lavender, secara psikologi memiliki khasiat menurunkan stress.


Bunga Lavender terkenal dengan wanginya yang sangat harum dan segar sehingga digunakan pada industri minyak wangi. Tunas atau akar dari tanaman bunga ini mengandung ekstrak minyak yang harum dan memiliki banyak fungsi. 


Bunga Lavender dapat melindungi kulit kita dari gigitan serangga seperti nyamuk. Ekstrak atau minyak Lavender juga digunakan dalam pembuatan sabun, sampo dan lotion tubuh. Wangi atau aroma bunga ini mampu menenangkan perasaan kita, sehingga kita merasa santai. Oleh sebab itu ekstrak bunga ini juga digunakan untuk minyak aromaterapi.


Selain itu, Bunga Lavender juga mengandung antiseptik yang dapat membunuh kuman dan bakteri. Jadi, selain berguna dalam perawatan kulit dan tubuh, bunga ini juga digunakan sebagai pembersih dan pengharum lantai.


Kerana wangi bunga ini mampu meritmiskan detak jantung, sehingga seseorang akan merasa lebih tenang dan nyaman. (Sumber : Wikipedia)



perlu ker aku tukar minat ke bunga yang lain?


till then, 
adiossaa__

No comments: