Thursday, January 24, 2013

Kawan dan sahabat


Assalamualaikum.
selamat pagi..
tetiba ada idea pulak nak update entry pepagi buta nih. haha!
aku memang suka update blog tengah2 malam.
idea fresh senang datang. sebab sunyi sepi.
patotla komposer suka wat lagu waktu malam.
idea nak wat lagu cepat menusuk dalam otak. haha!
aku nak tulis lagu gak la. *tetiba.. hihi.

takda la, tetiba jaa…
entry ni just came up lepas have a nice conversation,
 with my friend.
ntah macam mana,
 dy cakap kawan takleh jadi kekasih.
then I asked why. jawapan dy simple je.
based on yang my friend faham la.

“ bagi seorang perempuan.bila da jadi kawan..
x mungkin org tu dia boleh jatuh cinta..
tapi laki sebaliknya,
laki x akan rapat klu dia x suke pada sesorang gurl “

dan bagi dy, kawan=sahabat=friend adalah sama.
(based on my friend,
dy kata lepas rujuk Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka)
dan yes. mentaliti dan pandangan setiap orang berbeza.
so do I.
dan aku rasa ada je kot orang len yang pendapat cam aku.
panjang lebar aku explen apa beza KAWAN dan SAHABAT.
bagi aku eaa.. bagi aku.
pendapat aku. dan apa yang aku cakap kat dy.
“ kawan.
org yang rapat ngan kita,
tapi still ada benda yg dy xkan share ngan kita.
rapat dalam erti kata, kawan biasa2,
no hang out together.
kalo ada pun, jarang laa...
jumpa maybe sekali sekala.

sahabat pulak.

orang yg kita leh share suma benda.
even kesedihan dan jugak happines kita.
da sahabat tu la orang yg akan wat benda bodoh,
semata-mata nak happykan kita.
tu bagi aku beza kawan dan shabat.
kawan memang kita ada ramai.
tapi sahabat tak.
bagi aku laa..
sebab sahabat susah nak jmpa.
kawan ramai. “
agree? not agree? depend.
tapi tu pendapat aku. and also.
bagi aku, kawan still boleh bertukar jadi kekasih.
why not, sebab kita tak kenal rapat pun dengan orang tuh.
bila da rapat, kalo you guys rasa dy bole jadi kekasih.
just confess or declare. and it yours.
memang la tak semudah tu nak confess kan.
tapi dari rasa kawan tu bertukar jadi sahabat.
baik gitau cepat kan.
sebab bagi perempuan,
rasa sahabat berbeza dengan rasa kawan.
sebab kawan still kita boleh wat teman hidup, insyaallah.
tapi, sahabat adalah orang yang rapat dengan kita.
even dy lelaki. boleh ja sahabat lelaki kan.
sebab sahabat or BFF BestFriendForever ni.
perasaan dy lain.
perasaan dimana kita tak bole tukar jadi kekasih.


aku ada gak cari definisi kawan dan sahabat kat google.
tapi tak jumpa. mungkin aku yang tak pandai cari kot. hehee!
tapi, aku jumpa satu blog yang very nice penulisan dy.
jugak pendapat pasal beza kawan dan sahabat.
dan pendapat dy almost same dengan aku.
ni antara pendapat dy yang aku amik dari belog dy. hihi!
ni pendapat ramai dari kalangan rakan2 dy la.
aku namakan komen 1, komen 2 dan seterusnya.

DEFINISI KAWAN :

komen 1 : 
sape-sape pun bole jadi kawan.

komen 2 :
kawan adalah suma orang yang kita kenal.

komen 3 (pendapat owner tu sendiri) :
orang yang penah kita berkawan dengan dy.
kawan ialah orang yang ada time kita susah dan senang. tapi.
takkan gembira kalo kita berjaya, or advance sikit dari dy.
still wujud perasaan cemburu dan iri hati.
dan tarik muncung 1km kalo kita dapat lebih dari dy.

itu definisi kawan.

DEFINISI SAHABAT

komen 1 :
sahabat ni kawan rapat.

komen 2 :
sahabat ni macam adik beradik. 
kita sakit dy pun terasa sakitnya.
kita happy, dia pun rasa happynya.
pendek kata, cubit paha kanan, paha kiri terasa.

komen 3 :
*aku printiscreen ja, sebab I have doubt about that*

sahabat 1

ni definisi sahabat.
share segala perkara, kalo sesama jenis,
yes. semua kita share sama.
kalo berlainan jenis,
ada jugak certain secret still takleh nak share.
tapi, setakat nak tukaq n tanya pendapat, no hal.

setuju? aku setuju .
sebab sahabat orang yang betulkan khilaf kita.
orang yang akan tegur kita, ajar kita tanpa jemu.
especially, bab-bab islamik.
sebab pasal lambat solat, 
tak puasa suma orang len takkan tegur,
maksud aku selain ibu bapa kita okay.
hanya sahabat ja yang berani tegur benda-benda dan isu sensitif nih.

cer try si KAWAN yang tegur.
“eh, ko dah solat belum? eh, ko tak puasa eh?”
apa korang rasa?
mesti macam nak kasi penumbuk je kat muka si kawan tuh.
busybody kan? katanyaaa. konon. haha!

cer kalo SAHABAT yang tegur camtuh.
tetiba rasa dihargai, dan disayangi.
sebab kita rasa, dy nak betulkan khilaf kita.
nak kita join dy sama-sama masuk syurga.

tapi ya, tak semua kawan jahat.
ada ja yang baik and still saling ingat-mengingati,
tapi tak ramai.
kalo ada, Alhamdulillah.
doa moga-moga kawan boleh jadi sahabat.

korang ada sahabat dari gender lain? 
maksud aku lelaki.
sahabat perempuan, konfom-komfom la ada.
aku ada. nama dy Nasir Sobri.
dan aku baru tau yang nama sebenarnya Abdul Nasir.
wahahaha! gila teruk aku.
nama sahabat pun taktau kan.
aku rapat ngan dy dari kecik. 
mak dy penah mengasuh aku dulu.
lepas tu, kteowang lost contact sebab family dy pindah g KL.
aku dan sepupu aku, 
Fairooz Nabila memang rapat ngan dy.
dy la sahabat main tepuk kad sesama masa kecik.
aku kalah. sepupu aku juara bertahan okay.
dy la sahabat teman masuk hutan nak carik biji getah,
nak wat main congkak tanah.
takat ketuk2 kepala kalah main game, tu biasa.
tapi tu dulu. zaman kanak-kanak ribena.
sekarang tak lagi.
lepas lost contact, bertahun tak jumpa.
then, family dy balik kampung aku kat perak.
and stay sana sampai sekarang.
tapi masa tuh, dy tak ikut balik sebab study sana.
best student. anak angkat raja perak.
anak petronas. and till now study lagi kt UTP.
2 tahun lepas baru jumpa balik.
sebab dy datang raya kat umah tok aku.
aku tak cam muka dy, sebab da berubah. 
dy botak. hahaha!
tapi, dy cam aku ngan sepupu aku.
lepas tu la, baru start rapat and jadi sahabat balik.
g la ADD fesbuk dy. carik NASIR SOBRI.
wahaha! promot nih. nak nombor, pm aku. haha! 
memang dy tengah carik calon pun.
sebab taknak kena kawen ngan pilihan keluarga katanya. haha!
ada jugak camtuh kan. hihi! aku kenal mak dy.
aku panggil Makteh Umi.
mak dy baik. sporting abes la baq hang. hehee.
dengan mamat ni la, aku leh mintak muvi,.
mintak pendapat. dan mintak idea.
nak share lebih-lebih takbole la.
nanti kena bahan.
haha! suma da besar kan.
so, ada benda takleh nak share sangat.
privacy still kena ada.

sahabat perempuan?
hehh. aku bangga sebab aku ramai sahabat perempuan.
suma rakan-rakan skola menengah.
rakan poli ada 2 orang dan U belum jumpa.
maaf rakan U. korang still ada   dalam hati aku. cewahh! hihihi. 

kawan aku penah tanya jugak,
dy dalam kategori kawan or sahabat.
dan honestly aku cakap, KAWAN.
sebab dy bukan tahap untuk dibuat sahabat kot.
sebab kawan kan boleh jadi kekasih.
nak jadi kekasih aku? wahaha! tett.
ni jujur aku cakap. Smile.

dahla, panjang pulak entry aku.
mesti korang bosan nak baca sampai abes kan?
its up to you.
nak baca abes pun boleh,
nak baca separuh pun bole.
aku tak kisah.
sebab dis is my expression. opinion.
macam sahabat aku dy taksuka membaca.
so, entry yang panjang cenggini memang TAK la dy nak baca.
cc : Nurul Nasihah Abdul Ghani & Shazwani Fadzil. haha!


 persahabatan-ukhwah-teman-kawan



credit 2 : rakan chat FB. awak. Smile.

credit 3 : aku sendiri. haha!

credit 4 : SALAM MAULIDUR RASUL
"WASSATIYYAH TONGGAK PEMBANGUNAN UMMAH"
1434 HIJRAH / 2013 MASIHI.
Selawat ke atas NABI MUHAMMAD S.A.W.
Jujungan Besar Umat Islam.


till then, 
adiossaa__


No comments: