Thursday, August 11, 2011

down ?!



As salam bloggerdian sumaaa....!
annyeong haseyo chingu ya !!
yabuseyoo !! hihihii~ 


entry kali neh aku nak cita pasal Down !
apa itu down? down is bawah ! haha.
tak la, aku just nak share ngan korang apa yang perlu kita wat bila kita rasa down.
rasa down cam na? haaa.
bila down neh, korang akan rasa kecik gila.
lagi kecik dari budak kecik.
pastu korang rasa tension gila.
tension sangat-sangat dan sampai tak da mood nak buat apa-apa pun.


so, kesimpulannya ialah..
apa yang boleh dilakukan tuk naik kan semangat korang balik.
nak wat macam mana? nie aku nak suggestkan beberapa perkara la.
nie yang selalu aku wat kalo aku lemah semangat or tengah down gilaaaa!!!


YANG PERTAMA...
aku solat. yang nie penting tuk kuatkan iman agar iman kita tak goyah.
kalo tengah bendera jepong pon, at least aku amik wudhuk.
korang kena wat yang nie. sebab apa-apa pun, hanya ALLAH S.W.T tempat kita mengadu. oke?!


YANG KEDUA...
aku akan makan ! yang nie penting gak oi. isi perut dulu.
takkan nak berlapar lak an ? uishh. mana mau aku. haha!
kalo yang tengah diet tuh, buang-buangla sikap diet tuh.
tuk kali nie jek. tuk naekkan semangat kita balik. :)


YANG KETIGA...
aku akan layan korea. kalo tak da mood nak tengok drama yang panjang berjela tuh.
aku akan layan dengar lagu jek. yang nie, depend pada korang la.
ikut suka hati jantung pisang korang. 
takkan aku nak paksa korang layan korea kalo korang tak minat kan?
maksud aku kat sini ialah, dengar dan layan lagu yang buat korang happy.
layan lagu feberet korang la. tak kesah lagu melayu ka, cina ka * cam kezen aku., 
lagu hindustan Dil To Pagal Hey ka? * yang nie Siti Nurain sukaa ! hee.
dan macam-macam lagi la. lagu nasyid pun dialu-alukan kalo korang suka. oke!


YANG KEEMPAT....
aku akan dengar lagu atau layan video lawak. 
tengok video-video yang akan wat korang gelak kaw-kaw punya ! haha.
contohnya, cam aku akan tengok short video yang lawak nie.
macam spontan kew, video My Incik Matluthfi kew 
*marah lak matluthfi nanti. hehe!
ataupon video korea "Family Auting". dah la lawak gila beng !
memang aku akan gelak sorang-sorang punya la. KOMFOM. haha!


YANG KELIMA....
aku akan baca ayat-ayat yang bagi semangat aku naik.
kebanyakkan patah-patah or pepatah nie aku jumpa kat memana 
dan aku tulis dalam buku.
yela, ntah bila lagi aku nak tengok kan, nak senang! bukak jek buku tu. hee!
normally, ayat inspirasi la. kalo dengar pon, perghhhh! 
seram sejuk siap boley tarik selimut taw! haha.
oke, aku tipu. tak da la sampai tarik selimut bagai. over tuh! :)
contohnya ayat macam nie :: **tapi aku da lupa aku amik kat mana ayat neh.
"" Makan, minum, enjoy the life tapi dalam masa yang sama tidak lupa daratan.
kita tak boleh terlalu serius dalam sesetengah hal.
tapi kita juga tak boleh acuh dan tak acuh dengan sesetengah orang lain.
Everything has to be neutral. Look at the bright sight of everything, 
segala perkara yang terjadi ada hikmah sebaliknya. ""
haa, seramm tak ?! tak? oke, fine.
** nak lagi semangat baca buku "La Tahzan-Jangan bersedih". 
konfim korang oke punya pastu!




YANG KEENAM & JUGAK YANG TERAKHIR...
aku akan baca jugak, tapi secara online la.
normally aku baca ayat -ayat kat tumblr.
banyak gak ayat-ayat tuh bagi semangat, disamping background yang cantik.
** erkkk !! kadang-kadang tak cantik sangat pon !
belajar Fizik gak neh ! hee. :)


agree !! :)




see, banyak yang boleh membina semangat kita balik. 
banyak cara yang korang boleh wat untuk naikkan balik semangat korang yang tengah down tuh. 
so, dun worry. cam akak Nora Danish cakap, Yang penting, Kita Enjoy !! hehe. :)


bak kata buku neh, banyak benda yang kita boleh wat tuk gembira.
so, sarang hengbokhae chingu ya !! :)


** nie, aku just nak share sedikit ayat dari drama korea yang aku minat sangat. 
bagi aku, ayat nie boleh jadik penguat semangat bila kita rasa tak ada orang yang sayangkan atau gembira ngan kita. tapi, aku nak sepeaking sikit lak eh! hee. :)
"" they said that in this world there are two kind of happiness.
one kind of happiness is you only know after the moment has passed, 
and the other is a happiness that you feel in the moment.
that happiness you feel in the moment is so precious.
they also say that the memories of this kinda of happiness that can stay with you and enlighten your life.
maybe we can turn today into the kind of happiness you feel in the moment,
so that we can remember this happiness for the rest of our life "".


 muka bahagia ! muka happiness ! haha.

jaripesan :: nak lagi besh, aku selalu dengar lagu The Climb-Miley Cyrus. 
dan lagu  korea Dream High.
memang mencacak la mood aku pastuh !! haha.

okeylah. till then.
adiossaa__

No comments: