Saturday, July 9, 2011

ada satu kisah....

As salam bloggerdian sumaaaa... !!!
korang sehat x?! sihattttttt cikgguuuuu...!!
hahahaha. da macam dalam cita wawa-wiwi-wuwu daa...!
adakah cita tuh?! hanya korang je yang tawu. 
dan juga aku pon tawu!
opkoslah aku pon tawu, aku pelakon, director dan penulis skripnya..!! 
yang mana xtawu, wat-wat la tawu yea !! hehehe~

haaa, rinih i'm just wanna share to you a story...
wahh-wahhhh!! bersepeaking plak. 
mana bahasa penang+melakau hang tuh ?! 
da lupa diri daa??! haha. 
xla, aku still sama cam dulu just story yang aku nak share neh ada kaitan ngan speaking english yaww !!
nak taw cita ?! meh followw..! eh, bacaa.!

perkara nie sebenarnya bawu jek terjadi semalam. 
last day aku keja before aku cuti public holiday rinih.
kalo x, aku keja rinih oke! hee.
nak dijadikan cita..eh, da memang cita pon!
oke2 !!, continue-continue..~

semalam ada la seorang customer masuk kedai aku, 
nak beli barang. 
so, aku pun layan la dia. 
aku tanya dia, "you cari apa miss? boleh saya tolong?"
dia jawap, "it's okay, I wanna have a look first ! ". 
aku pon just tersenyum. okey!
mula2 masuk da speaking, xpe la. 
first impression aku kat dia, she chinese, so that why la speaking!
then, dia tengok satu barang, dan aku sebagai pekerja yang komited dengan kerja dan kerjaya untuk masa hadapan, 
aku explain kat dia apa function benda tuh. 
aku cakap melayu la. hee! 
kita melayu meyh~
tetiba dia cakap, " speak in english please! I don't understand! ".
wallawehhh.. terkezot aku masa tuh ! 
nak suh aku speaking lak, mana aku teror! 
kalo typing in english aku teror lah! haishhh~
then again, aku kan seorang pekerja yang komited dengan kerja dan kerjaya untuk masa hadapan,
aku pon cuba-try-test speak in english. 
mau tergagap-gagap aku kat situ !!
but, I try my best to satisfied this customer.

dan sesi perbualan jual-beli-explaination tersebut berlangsung agak lama.
dan berkat kesungguhan aku dan komitednya aku
 terhadap kerjaya untuk masa hadapan nie,
customer tersebut beli banyak jugak barang. 
bila sampai sesi pembayaran,
aku tanya customer tuh, "you want pay by credit card or cash?" 
yela, dia da beli banyak kowt, total yang dia beli almost rm500, 
xkan nak bayar cash kan?!
tapi boleh ja. hehe. then, she said, "I pay by credit card !"
see, I told you rite. nie kategory customer loaded gila neh! 
mai naek keta besar-besar punya!
and she still berspeaking ngan aku. 
sepatah-patah tuk cuba-try-trest cakap melayu pon tak. 
but, it's okay. 
aku kan baik dan komited  terhadap kerja. hahaha!
so, aku pon siap tulis resit dan pasang credit card machine.
sementara tu, ak suh dia tulis nama, no.tel dan sign kat bawah resit tuh!
bukan apa, tue suma tuk aku punya daily sales record. 
at the same time,
customer tuh bagi dia punya kredit card untuk dimasukkan ke dalam machine untuk di charge!
suda siap suma tuh, 
aku tunggu kejap tuk print resit credit card yang perlu customer sign.
korang tawu apa yang di tulis kat resit tuh?!! I mean, his name?!
LINDA ANWAR !! MELAYU RUPANYERR !!!
maut-maut aku ingat cina tadi. 
coz kulit da putih melepak bak kapur kasut skolah kan!
perrghhhh !! time tu, aku rasa cam nak argue jek ngan dia. 
boleh dia suh sku speaking all the time ngan dia.
x paham melayu kununn !! ceitt.
hang melayu lah! haishhhh~
sabar je la aku,. nasib baek hang customer Puan Linda oitt !!
then, masa tolong angkat barang yang banyak tuh, 
dan tolong bukak pintu kedai kat dia.
aku cakap, "TERIMA KASIH, DATANG LAGI !! "
dia just anggukkan kepala jek.
tapi xpa, aku puas !!! hahaha~

itulah kisahnyer, ini bukan kisah dongeng stacy taw. 
ini kisah real punya!
sebenarnya aku xmarah pon just aku a little bit upset la 
coz bahasa melayu, 
bahasa lingua-franca neh dia xmau guna, 
orang melayu kita plak tuh.
kalo orang cina or india or singh or christian, 
aku paham la kalo depa xmau cakap melayu coz english da memang-memang, confirm-confirm bahasa harian depa.
even, customer cina pon yang mai banyak yang prefer speak in MALAYS THAN ENGLISH.
aku punya bersusah payah dan begitu komited terhadap kerja dan kerjaya aku neh, 
punya la try to speak in english ngan dia. 
dia plak xmau cakap sikit-ciput pon in MALAYS !!
haihh!! macam-macam perangai. 
xpa la, janji aku bahgia ngan hidup aku skunk! hahaha,.
xmao fenin-fenin, xmao tension-tension !! kita enjoy !! hee~
hope korang bloggerdian suma dapat dan fahamlah sikit-sikit apa yang aku cuba-try sampaikan neh yea! hehehe!

kayla, 
c u nxt entry !!
as salam...
daaa,.... !!!


jaripesan :: korang mesti pelik kan kenapa aku cam jual-jual barang plak kan? 
padahal aku gitaw dalam entry lepas aku keja sbagai 
Admin Assistant kan?! hehe. 
t la, next entry aku story mory lagik yea !!




No comments: