Wednesday, December 21, 2011

malu !

anneyeong haseyo !
as salam sahabat.


entry nie cam serius sket sebab aku bengang petang tadi.
bengang sebab apa?
sebab kadang-kadang aku malu jadi melayu.
sorry to say. I had to.
bukanla aku nak mengutuk bangsa sendiri 
tapi kalo benda da jadi depan mata.
di'topup' kesahihan'nya oleh manager aku sendiri.
memang I had nothing not say except I AM ASHAMED.


nak taw apa jadi.
benda nie jadi petang tadi.
masa aku tengah sibuk-sibuk tuk prepare barang-barang
yang nak dilelong weekend nie.
mai la 3 orang pegawai KASTAM berbangsa MELAYU.
at first mula mai nak jumpa boss.
tapi, boss aku takda. yang ada hanya manager aku.
oh ya, sebelum terlupa management company tempat aku kerja nie,
di MONOPOLI orang bangsa CINA ya kawan-kawan.
so di pendekkan cerita,
manager aku handle 3 orang pegawai tuh.
HEAD OFFICER dia (aku assume dia la HO sebab dia pkai complete suit for custom)
yang lagi 2 orang just pakai kemeja besa warna biru, 
warna trademark kastam.
so, HO dia ajak discuss kat office.
manager aku cakap ok. then bawak p naek office kat tingkat dua.


selepas 10 minit.
dowang turun then blah.
suddenly, manager aku yang chinese mai kat aku.
manager : " u taw diowang mau apa "
aku : geleng kepala. "taktaw"
manager : " diowang tanya pasai kita punya sale nie weekend nie, 
diowang asking whether we already apply for banner licensee"
(* banner licensee = sesuatu company kena apply lesen tuk pasang banner kat any place luar kawasan syarikat, for advertisement and informations for other people 
to inform something about our product, 
sekeping banner RM20 tuk iklan sebulan *)
manager : " I cakapla kita suda apply. baru saja get the approval yesterday."
aku : "yes, correct. saya yang pegi apply"
manager : "itulah, diowang mai cini mau mintak DUIT, 
mau tutup kita punya salah la if kita tak apply by right. 
bukan murah taw, kalo kita apply by right , 
baru kena charges RM20 per pcs of banner. 
Ini orang taw mintak berapa? RM 100 per pcs of banner ! 
aiyoo. susahla! "
*pastu, terus manager aku blah.
aku : TERDIAM. TERKAKU. *just smile*


see, diowang datang mintak duit. duit apa? 
duit kopi? duit minyak keta?
ermm, aku tak mau cakap duit apa.
korang yang baca nilai dan paham sendiri la duit apa 
yang manager aku maksudkan tuh.
serius. aku malu !


* Jaripesan :: sorry, aku emo sket !


Till then,
Adiossa__

No comments: