Wednesday, March 20, 2013

#Random 4


hola kengkawan !

random 4. feminism.
kau lasak? biaq la.
kau kasar? biaq la.
buat apa nak berubah.
letih tau nak berubah,
ikut apa yang orang request.
ingat kita apa? 
patung mannequin yang bole d tukar-tukar bajunya?
biaq la. janji kau tau apa kau buat dan rasa.

sepupu aku cakap ,
“hang ni ganas la salwa! 
makan mulut bocoq, abeh baju.”
aku balas,
“ hee. saja nak bermanja ngan hang, 
nak mintak tolong lap, aku takdak tisu.”
sepupu aku da bebel. kita pompuan, kena prepare tisu sentiasa.
tisu kena ada dalam beg/poket selalu. apa-apa senang.
kalo tertumpah apa-apa, tisu takda,
takkan nak guna kain buruk kedai makan ni pulak tuk lap.
aku diam je, baik. paham. dah kena bebel. diamkan je la kan? hee.
lepas tu, aku sentiasa bawak tisu. stok tisu banyak.
abeh ja dalam beg, esok amik kat bilik, buh dalam beg balik.
sentiasa ada. dan aku pun da terbiasa. terima kasih sepupu.

lepas tu kena yang len pulak.
keluar hangout dengan bestie.
masuk azan, singgah surau memana solat kejap.
keluar hangout, bermake-up la sikit muka tu.
lepas solat, confirm-confirm la bedak, krim suma hilang kan?
pastu keluar muka pucat dan tak comel. katanya.
kawan aku cakap,
“hang ni tak feminin la salwa.
len kali bedak compact, foundation, lip gloss,
eye liner kena bawak p memana. bawak beg make-up tu”
kena lagi aku. aku balas, “malas, biaq la.”
pastu kena bebel lagi.blaa..blaa.. haih !
walaupun kena bebel, sakit telinga dengaq,
aku still takbawak sampai sekarang benda-benda make-up tu.
malas. ya, aku malas.
sekali kau da pakai, pastu basuh muka sebab solat.
wat apa kau nak buang masa pakai balik.
biaq je la. letih kot muka aku neh.
sian kulit muka aku, asyik bertempek ja.
p kelas bertempek, keluar pun bertempek. 
double tempek lagi tu.
udah-udah la. biaq la aku tak feminin pun.
jadi diri sendiri sudah. 
len kali, mesti aku kena bebel lagi. biaq ja. haha!

takpayah nak jadi feminin pun takpa.
okay ja. ada gak orang minat.
kawan aku ada yang lasak jugak.
baju dy mana ada peplum, tribal shirt la, kain dress la, apa suma neh.
feberet dy t-shirt ja. jersi tu takyah cakap. hantu jersi.
besday dy nanti aku nak bagi jersi ja senang. haha!
ada jugak mamat suka kat dy. rilek jaa..

so, takyah nak berubah sangat la.
kalo perempuan sejak azali tu,
ganas p la macam mana pun,
sifat dan perasaan perempuan tu tetap ada.
ganas-ganas aku pun, lasak-lasak aku pun,
masuk dapuq gak. wat jugak keja umah.
mengasuh anak buah jugak.
wanita ni, buatla macam mana pun.
Allah da kata kau tu perempuan.
maka, kau perempuan. jadilah perempuan.
sifat keibuan dalam diri tetap ada jugak.
walaupun kau berubah jadi tomboy sekalipun.
masa ja ubatnya. masa akan mengubahnya.
Insyaallah. Smile.

Wassalam. 
Adioss-amigoss__


No comments: