Wednesday, March 20, 2013

#Random 3


Anneyong haseyo !

Random 3.
Jodoh. Hidup. Mati.
semua ALLAH yang tentukan.
kau pilih. kau rancang. Allah jugak yang tentukan.
Kau suka A. Allah temukan kau dengan B.
Kau rapat dengan C. Allah jodohkan kau dengan D.
suma Allah da rancang. God’s Planned.
dan perancangan ALLAH lagi baik, 
lagi bagus dari rancangan kita.
Kita rancang berhibur, berseronok, bercuti.
Allah uji kau dengan masalah.
masalah kereta, keta rosak tengah jalan.
masalah bercuti, tempat percutian penuh.
dan cuti tak diluluskan bos mungkin.
suma da ditentukan-Nya.
tapi, kita bole hadapi. 
sebab kita tau everything happen for a reason.
every cloud has a silver lining.
disebalik awan mendung, ada matahari tersembunyi.
Allah turunkan hujan, kau merungut.
sedang kau tak tahu, di sebalik itu, ada pelangi menanti.

so, mengapa merungut kawan, 
sahabat, si jelitawan, si hensem, si comel sekalian.
redha dan pasrah. bak kata Izzah dalam Ombak Rindu.
aku juga asyik merungut. itu ini tak kena.
we learned from experience, taksuma yang kita nak, kita dapat.

jodoh. hidup. mati.
Allah da decide sejak Luh Mahfuz lagi.
semua tu takkan terubahkan.

aku redha jika dia bukan jodoh aku.
mengapa perlu menangis meraung bagai?
doa pada Allah. minta pada Allah.
menangis pada Allah. cerita pada Allah.
kau akan kuat macam aku lepas tu.
ada jodoh kau sayang. lambat atau cepat saja.
sabar. sabar tu manis endingnya.

aku suka dan ingat kata-kata Fynn Jamal yang ni.

Jodoh mati sesungguhnya--
Wahai manusia, pendeta dan rakyat jelata;
telah siap hikayatnya.

minta rayulah,
pujuksembahlah,
tunggutanggislah,
emisrengeklah;

TAK TERUBAHKAN.

Pemilik tulang rusukku, Adam.
Hawa-mu ini akan tunggu.
Aku tahu kau ada. ada untuk aku.
kita belum diketemukan,
mungkin kerana aku belum sempurna.
kau pula belum cukup bersedia.
sampai waktunya, Insyaallah.
Kita jumpa. kita bertemu. Insyaallah.

wasalam. 
anneyeong hikaseyo!

No comments: