Monday, February 20, 2012

64 tahun?!

As salam..
anneyeong chingu !!
korang rindu I x?
I rindu giler kat u'olls.. haha. *gediks...


haa,. lama aku tak hupdates belog kan?
gila pemalas.. bersawang da belog nie..
oh ya, take noted please ! aku memang pemalas. wahahaha!


nie kelmarin dulu2 punya story.
baru teringat nak buh jadi entry kat cni..
korang suma baca paper tak?
gila ko tak baca paper?
korang taknak updates ilmu kew?
aishh.. takbaek-takbaek!
paper kena baca selalu, 
baru kita updates sket pasal surrounding kita..*ceewahhh..
*padahal aku baca bahagian retis-retis je pun.. haha!
tapi, baca paper or suratkhabar laa.. 
bukan paper kosong tu. hehe!


kisahnyer begini,
aku baca la muka depan suratkhabar tu,
"" 64 tahun baru boleh pencen""
korang baca x?
nie pandangan aku je la kan..
aku tak berapa setuju sebenarnya GOV da upgrades tarikh pencen sampai 64 tahun.
bukan apa.. bagus tujuan dowang tuk lanjutkan umur bersara bagi golongan warga senior nie.
tapi kalo yang si senior keje sampai umur 64 tahun.
pastu, bilanya nak ada kekosongan jawatan or kerja?
pastu lagi, bila xde kekosongan jawatan tuh, 
akan bertambah banyaklah graduan yang menggangur.
pastu plak lagi, bila banyak graduan yang menggangur..
dowang nak wat apa? dok umah ja laa yang bolehnya pun..
takpun, jadi la gejala2 yang tak baek dalam kalangan graduan or remaja..
sebab? xda kekosongan jawatan dalam GOV walaupun kelayakan yang graduan nie ada da cukup layak-sesuai-padan dengan jawatan-jawatan yang sepatutnya ada kekosongan nya.


pendapat aku simple jek,
kalo senior keje lama, 
bila orang muda kat malaysia nak bangunkan self-esteem dowang.
memang la banyak kerja or bidang persendirian yang boleh orang muda nie ceburi.
tapi kan bagos kalo orang muda diberi peluang bekerja dengan orang senior..
kumpul banyak pengalaman dan jugak ilmu ari si senior nie.
bila senior da cukup umur bersara 
*yang dulu pada umur 55 tahun*...
dowang akan bersara, or berhenti. jadi,
sekurang-kurangnya banyak peluang kerja yang akan kosong..


dahla, penat pulak aku taip banyak2 nie.. haha!
okelah, tu pihak kerajaan da putuskan macam tu kan..
so, kita ikut je la..
nanti anak cucu aku anti da besau-besau pun, aku still kerja lagi..
sebab? lom cukup umur nak bersara pun... 
umur 64 tahun *insyaallah, kalo panjang umur* baru boleh.
orang len, sepatutnya umur macam tu, dok umah.. 
rilek2.. g umrah ke, tunaikan rukun islam kelima, pergi Haji kew..
melancong, honeymoon ngan hubby pergi obersee kew..
dok umah tengok kartun ke.. maen ngan cucu cicik kew...
mengasuh binatang kesayangan kew..
yang penting sekali, 
dapat tambah amal ibadat lebih sikit kalo bersara awal.
bukan cakap bersara umur 64 tahun xboleh beramal ibadat..
boleh, amal ibadat tu kan WAJIB buat.. just maybe terhad je la..
sebab, sibuk ngan urusan kerja yang memang xpenah habis pun..


hahaha.. banyak plak aku membebel rinie.
okelah. tu je la..


till then, 
adiossa__



No comments: